راهنمای خرید رم استوک

۷ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

خرید رم استوک کامپیوتر یا فقط رم کامپیوتر مانند سایر قطعات کامپیوتر نیاز به تحقیق و بررسی دارد. در این مقاله در سایت نوراستوک شما را با اطلاعات و شرایط خرید رم کامپیوتر آشنا می کنیم.

امروزه رم DDR3 در انواع مدل ها با ظرفیت ها و سرعت های مختلف در بازار موجود است. برخی از مدل ها گران و برخی دیگر ارزان تر هستند و این امر خرید و انتخاب بهترین رم را دشوار می کند. علاوه بر این باید به مادربرد و سی پی یو نیز توجه کنیم تا از سرعت رم حداکثر استفاده را ببریم.

حافظه اصلی یا RAM کامپیوتر (Ram) یکی از قسمت های مهم کامپیوتر است که برای ارتقا یا تعویض آن باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. RAM کامپیوتر هنوز مانند حافظه کوتاه مدت انسان است. تفاوت آنها در این است که اگر فردی بخوابد حافظه اش پاک نمی شود اما اگر کامپیوتر خاموش باشد حافظه کوتاه مدت او پاک می شود. تمام اطلاعاتی که روی کامپیوتر می بینید و سیستم با آنها کار می کند، در رم قرار می گیرد.

به طور کلی، هر پردازش و درخواستی که بخواهد به پردازنده ارسال شود باید از طریق حافظه اصلی منتقل شود، زیرا این تنها رم است که می تواند به سرعت با پردازنده ارتباط برقرار کند. بنابراین خرید رم مناسب تاثیر بسزایی در سرعت سیستم شما دارد و هنگام خرید رم کامپیوتر استوک باید به نکات زیر توجه کنید.

برای خرید رم باید به فناوری حافظه پشتیبانی شده توسط مادربرد و پردازنده خود توجه کنید. مادربردهای فعلی از نسل رم DDR4 (Double Data Rate 4) پشتیبانی می کنند. در ساخت حافظه های رم از فناوری DDR استفاده شده است و عددی که در جلوی آن قرار دارد نشان دهنده نسل این فناوری است. نسل های قبلی DDR1، DDR2 و DDR3 بودند. فناوری رم تأثیر مستقیمی بر سرعت حافظه اصلی دارد و هر نسل بسیار سریعتر از نسل قبلی است.

که DDR مخفف کلمه Double Data Rate مخفف داده های تکراری و مقدار انتقال داده تکراری است. در سال 2000 با پیشرفت بشر در زمینه فناوری، سرانجام موفق شد حافظه ای بسازد که سرعت آن در مقایسه با سری قبلی DDR انتقال دو بیت در هر پالس ساعت، چشمگیر بود. و به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت و بازار خوبی به دست آورد. DDR نیز مانند تمامی لوازم تکنولوژی و صنعت، به مرور زمان سعی در بهبود و ارتقای محصول و افزایش کیفیت و کمیت آن داشت.

نسل های جدید DDR عبارتند از: DDR1، DDR2، DDR3 و در نهایت DDR4 که هنوز به جایگاه خود نرسیده و آخرین مدل DDR است. ماژول های DDR2 و DDR3 از فناوری BGA استفاده می کنند و تفاوت اصلی رم های DDR، DDR2 و DDR3 که با چشم غیر مسلح نیز قابل تشخیص است، این است که فاصله بین پین ها در DDR در وسط و در DDR2 فاصله کمی با DDR دارد، اما نه در وسط، اما در DDR3، این شکاف بیشتر از دو نسل قبلی است.

میزان ظرفیت رم را می توان مهمترین معیار در انتخاب و خرید رم کامپیوتر استوک دانست. هرچه ظرفیت رم رایانه شما بیشتر باشد، سرعت آن بیشتر می شود. مقدار حافظه کامپیوتر بر حسب مگابایت اندازه گیری می شود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش میزان رم، بر حسب گیگابایت اندازه گیری می شوند. رایج ترین مقدار رم امروزی 2 تا 64 گیگابایت است. هر گیگابایت معادل 1024 مگابایت است.

در هر شیار رم، تراشه های کوچکی وجود دارند که رم را تشکیل می دهند. خنک نگه داشتن این تراشه ها می تواند عملکرد رم را افزایش دهد. به همین دلیل است که برخی از تولیدکنندگان در مدل های خاص خود یک هیت سینک (سینی گرما) در دو طرف بدنه قرار می دهند. این ورق فلزی سطح در تماس با هوا را افزایش می دهد و باعث خنک شدن سریعتر می شود.

زمان رم کامپیوتر یا CL برابر است با تعداد کلاک پالسی که RAM برای پاسخ دادن به پردازنده نیاز دارد. به عنوان مثال، CL5 به این معنی است که RAM به 5 تیک ساعت(کلاک پالس) نیاز دارد تا درخواست پردازنده را آماده کند. هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر است. اما هرچه فناوری ساخت حافظه اصلی پیشرفته تر باشد، تعداد CL ها بیشتر و تیک های ساعت بیشتری برای پاسخگویی به پردازنده مورد نیاز است.

برای خرید رم کامپیوتر، بهتر است ابتدا نسل آن و میزان حافظه و سپس فرکانس را ذکر کنید و اگر برند خاصی مدنظر دارید، نام برند را نیز بگویید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رم استوک نور استوک را مشاهده نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.